In de praktijk maken wij geregeld mee dat mensen in paniek contact met ons opnemen over een gestopte uitkering. Meestal heeft men daar via de post een besluit over ontvangen en is het uiteraard mogelijk binnen de bezwaartermijn een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuursorgaan en zo nodig een verzoek om een voorlopige bij de rechtbank.
Het komt echter ook geregeld voor dat er geen uitkering meer wordt gestort zonder dat men daar een bericht, laat staan een besluit, over zegt te hebben ontvangen. Uit navraag bij de gemeente of het UWV kan dan blijken dat er wel degelijk een besluit is genomen en dat de bezwaartermijn (van meestal zes weken) reeds verstreken is.
Vaak is het dan, ondanks de op eerste gezicht verstreken bezwaartermijn, toch mogelijk om nog tijdig bezwaar in te dienen.
De bezwaartermijn begint namelijk te lopen op de dag nadat de beslissing bekend is gemaakt op de wijze waarop dat is voorgeschreven. Artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht schrijft voor hoe de bekendmaking van een besluit dient te geschieden, te weten toezending, uitreiking of bij uitzondering op andere geschikte wijze. De meest gebruikte methode van bekendmaking is toezending.
Toezending hoeft niet aangetekend te gebeuren, maar als een geadresseerde stelt dat hij een niet aangetekend verzonden besluit niet heeft ontvangen, is het volgens vaste rechtspraak in beginsel aan het bestuursorgaan om aannemelijk te maken dat het besluit wel op het adres van de geadresseerde is ontvangen. Hiertoe dient het bestuursorgaan te laten zien dat een juiste adressering is gehanteerd, dat het besluit is voorzien van een verzenddatum en er sprake is van een deugdelijke verzendadministratie.
En aan dat laatste schort het bij veel bestuursorganen. Het niet aangetekend verzenden van besluiten (en andere rechtens van belang zijnde brieven) én het niet voldoen aan een deugdelijke verzendadministratie scheelt weliswaar flink in de kosten, maar daarmee neemt het bestuursorgaan wel het risico dat de geadresseerde niet altijd kan worden gehouden aan de in het besluit genoemde bezwaartermijn.
Als u hierover vragen hebt, kunt u vanzelfsprekend altijd contact opnemen met een van onze uitkeringsadvocaten.